کد مطلب:1473 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:295

احکام تیمم


710- اگـر مختصری هم از پیشانی یا پشت دستها را مسح نكند تیمم باطل است , چه عمدا مسح نكند , یا مساله را نداند , یا فراموش كرده باشد , ولی دقت زیاد هم لازم نیست , و همین قدر كه بگویند تمام پیشانی و پشت دستها مسح شده كافی است .



711- اگر یقین نكند كه تمام پشت دست را مسح كرده , باید برای این كه یقین كند مقداری بالاتر از مچ را هم مسح نماید , ولی مسح بین انگشتان لازم نیست .



712- پیشانی و پشت دستها را بنابر احتیاط باید از بالا به پایین مسح نماید و كارهای آن را باید پشت سر هم بجا آورد , و اگر بین آنها به قدری فاصله دهد , كه نگویند تیمم می كند باطل است .



713- در موقع نیت لازم نیست معین كند كه تیمم او بدل از غسل است یا بدل از وضو ولی در مواردی كه باید دو تیمم انجام دهد لازم است به طوری هر یك از آنها را معین كند و چنانچه یك تیمم بر او واجب باشد و قصد نماید كه وظیفه فعلی خود را انجام دهد اگر چه در تشخیص اشتباه كند تیممش صحیح است .



714- در تیمم بنابر احتیاط استحبابی باید پیشانی و كف دستها و پشت دستها در صورت تمكن پاك باشد.



715- انـسـان بـاید هنگام مسح كشیدن بر دستها انگشتر را از دست بیرون آورد و اگر در پیشانی یا پشت دستها یا در كف دستها مانعی باشد , مثلا چیزی به آنها چسبیده باشد باید برطرف نماید.



716- اگـر پـیشانی یا پشت دستها زخم است , و پارچه یا چیز دیگری را كه بر آن بسته نمی تواند باز كند , باید دست را روی آن بكشد , و نیز اگر كف دست زخم باشد و پارچه یا چیز دیگری را كه بر آن بسته نتواند بـاز كـند باید دست را با همان پارچه به چیزی كه تیمم به آن صحیح است بزند و به پیشانی و پشت دستها بكشد.



717- اگر پیشانی و پشت دستها مو داشته باشد اشكال ندارد ولی اگر موی سر , روی پیشانی آمده باشد , باید آن را عقب بزند.



718- اگر احتمال دهد كه در پیشانی و كف دستها یا پشت دستها مانعی هست , چنانچه احتمال او در نظر مردم بجا باشد , باید جستجو نماید تا یقین یا اطمینان كند كه مانعی نیست .



719- اگر وظیفه او تیمم است و نمی تواند به تنهایی تیمم كند باید از دیگری كمك بگیرد تا دستهای او را بر چیزی كه تیمم با او صحیح است بزند و سپس آنها را بر پیشانی و دستهای او بگذارد تا خود او در صورت امـكان كف دو دست را بر پیشانی و بر پشت دستها بكشد و اگر این ممكن نبود باید نایب او را با دست خود او تـیـمم دهد , و اگر ممكن نباشد باید نایب دست خود را به چیزی كه تیمم به آن صحیح است بزند و به پیشانی و پشت دستهای او بكشد , و در این دو صورت بنابر احتیاط لازم باید هر دو نیت تیمم را نمایند ولی در صورت اول نیت خود مكلف كافی است .



720- اگـر در بین تیمم شك كند كه قسمتی از آن را فراموش كرده یا نه , چنانچه از محل آن گذشته به شك خود اعتنا نكند , و اگر نگذشته باید آن قسمت را بجا آورد.



721- اگر بعد از مسح دست چپ شك كند كه درست تیمم كرده یا نه تیمم او صحیح است و چنانچه شك او در مسح دست چپ باشد لازم است او را مسح كند مگر آن كه عرفا از تیمم فارغ شده باشد مثل این كه در عملی كه مشروط به طهارت است داخل شده و یا موالات فوت شده باشد.



722- كـسـی كـه وظـیفه اش تیمم است چنانچه از برطرف شدن عذرش در تمام وقت نماز مایوس باشد مـی تـوانـد تـیـمـم كند و اگر برای كار واجب دیگر یا مستحبی تیمم كند و تا وقت نماز عذر او باقی باشد می تواند با همان تیمم نماز بخواند.



723- كـسـی كه وظیفه اش تیمم است , اگر بداند تا آخر وقت عذر او باقی می ماند یا از برطرف شدن آن مـایـوس بـاشـد , در وسعت وقت می تواند با تیمم نماز بخواند , ولی اگر بداند تا آخر وقت عذر او برطرف مـی شـود , بـایـد صبر كند و با وضو یا غسل نماز بخواند , بلكه اگر از برطرف شدن آن تا آخر وقت مایوس نباشد نمی تواند تا وقتی كه مایوس نشده تیمم كند و نماز بخواند.



724- كـسی كه نمی تواند وضو بگیرد یا غسل كند اگر یقین كند كه عذرش برطرف نمی شود یا مایوس از بـرطـرف شـدنـش باشد می تواند نمازهای قضای خود را با تیمم بخواند ولی اگر بعدا عذرش برطرف شد احـتـیـاط مستحب آن است دوباره آنها را با وضو یا غسل بجا آورد , و اگر مایوس از برطرف شدن عذرش نباشد بنابر احتیاط لازم نمی تواند برای نمازهای قضا تیمم كند.



725- كـسـی كـه نمی تواند وضو بگیرد یا غسل كند , جایز است نمازهای مستحبی را مثل نافله های شبانه روز كه وقت معین دارد با تیمم بخواند , ولی اگر مایوس نباشد كه تا آخر وقت آنها عذر او برطرف می شود احتیاط لازم آن است كه آنها را در اول وقتشان بجا نیاورد.



726- كـسی كه احتیاطا غسل جبیره ای و تیمم نماید , اگر بعد از غسل و تیمم نماز بخواند , و بعد از نماز حـدث اصـغری از او سر بزند مثلا بول كند برای نمازهای بعد باید وضو بگیرد و چنانچه حدث پیش از نماز باشد برای آن نماز نیز باید وضو بگیرد.



727- اگـر بـه واسـطـه نـداشتن آب یا عذر دیگری تیمم كند , بعد از برطرف شدن عذر , تیمم او باطل می شود.



728- چـیـزهایی كه وضو را باطل می كند , تیمم بدل از وضو را هم باطل می كند , و چیزهایی كه غسل را باطل می نماید , تیمم بدل از غسل را هم باطل می نماید.



729- كـسـی كـه نـمی تواند غسل كند , اگر چند غسل بر او واجب باشد , جایز است یك تیمم بدل از آنها بنماید و احتیاط مستحب آن است كه بدل هر یك از آنها یك تیمم نماید.



730- كـسی كه نمی تواند غسل كند , اگر بخواهد عملی را كه برای آن غسل واجب است انجام دهد , باید بـدل از غسل تیمم نماید و كسی كه نمی تواند وضو بگیرد , و بخواهد عملی را كه برای آن وضو واجب است انجام دهد , باید بدل از وضو تیمم نماید.



731- اگـر بـدل از غـسل جنابت تیمم كند , لازم نیست برای نماز وضو بگیرد , ولی اگر بدل از غسلهای دیـگـر تـیمم كند , احتیاط مستحب آن است كه وضو هم بگیرد , واگر نتواند وضو بگیرد تیمم دیگری هم بدل از وضو بنماید.



732- اگـر بدل از غسل جنابت تیمم كند و بعد كاری كه وضو را باطل می كند برای او پیش آید , چنانچه بـرای نـمازهای بعد نتواند غسل كند , باید وضو بگیرد و احتیاط مستحب آن است كه تیمم نیز بكند و اگر نـمـی تـوانـد وضو بگیرد باید بدل او تیمم كند و احتیاط مستحب آن است كه تیمم را به قصد ما فی الذمة انجام دهد.



733- كسی كه باید برای انجام عملی مثلا برای خواندن نماز بدل از وضو و بدل از غسل تیمم كند اگر در تـیـمم اول نیت بدل از وضو یا نیت بدل از غسل نماید , و تیمم دوم را به قصد این كه وظیفه خود را انجام داده باشد بجا آورد , كفایت می كند.



734- كـسی كه وظیفه اش تیمم است اگر برای كاری تیمم كند تا تیمم و عذر او باقی است , كارهایی را كه باید با وضو یا غسل انجام داد , می تواند بجا آورد.



ولـی اگـر عذرش تنگی وقت بوده , یا با داشتن آب برای نماز میت یا خوابیدن تیمم كرده فقط كارهایی را كه برای آن تیمم نموده می تواند انجام دهد.



735- در چند مورد بهتر است نمازهایی را كه انسان با تیمم خوانده قضا نماید , اول آن كه از استعمال آب ترس داشته و عمدا خود را جنب كرده و با تیمم نماز خوانده است .



دوم آن كـه مـی دانـسـتـه یا گمان داشته كه آب پیدا نمی كند , و عمدا خود را جنب كرده و با تیمم نماز خوانده است .



سـوم آن كـه تا آخر وقت , عمدا در جستجوی آب نرود و با تیمم نماز بخواند و بعد بفهمد كه اگر جستجو می كرد پیدا می شد.



چهارم آن كه عمدا نماز را تاخیر انداخته و در آخر وقت با تیمم نماز خوانده است .



پنجم آن كه می دانسته یا گمان داشته كه آب پیدا نمی شود وآب را كه داشته ریخته و با تیمم نماز خوانده است .